Alan Fraser Masterclass im Klavierstudio Hirschberg

Der kanadische Pianist Alan Fraser, der auch in Deutschland durch seine inzwischen auch auf deutsch erhältlichen Bücher sowie seinen Film “The craft of piano playing” sehr bekannt ist, führt einmal im Jahr im Klavierstudio Hirschberg einen intensiven Klavierkurs zu Themen aus seinen Büchern durch.

Angesprochen sind sowohl professionelle Pianisten, Musikstudenten, Klavierpädagogen, aber auch Laien, die ihre Spieltechnik fundamental verbessern möchten.

Kurssprache ist englisch, es besteht aber die Möglichkeit zu Simultanübersetzung.

–> wegen Terminproblemen musste der Kurs 2018 nach Heidelberg verlegt werden! Er wird also nicht im Klavierstudio Hirschberg stattfinden (da ich eine externe Veranstaltung in München habe), sondern in den Räumen der Heidelberger Musikschule.

Die Anmeldung läuft also direkt über Alan Fraser’s homepage!

 

 

“Mini-Institute” Hirschberg 2018

This mini-Institute is scheduled to coincide with the Heidelberg Spring Festival. Thursday evening April 19, Thomas Hampson sings a lieder recital which is always one of the highlights of the festival. Saturday evening the Mahler Chamber Orchestra plays Beethoven’s 7th Symphony and the Schumann 4th. If you are interested in attending these concerts, please visit here for further information and booking.

This year the Institute returns to its first Heidelberg venue, the Heidelberg Music & Singing School. Practice pianos will be available.

Alan Fraser teaches in English, and there will be German translation available if needed. This is the seventh Alan Fraser Institute to be held in the Heidelberg area.

 


FRIDAY SCHEDULE
17:00-17:30 Welcome, Registration
17:30-18:15 Opening session
18:30-20:30 Group lecture/lessons
20:45-22:00 ATM
SATURDAY SCHEDULE
8:00-8:45 Optional private Lesson
(not included in workshop fee)
9:00-10:00 Group ATM
10:15-12:15 Group lecture/lessons
12:15-13:45 Lunch
13:45-15:15 Group lecture/lessons
15:15-16:00 Coffee – Discussion Q & A
16:00-18:00 Group lecture/lessons
18:00-24:00 Chill Out & Heidelberg Concert
SUNDAY SCHEDULE
8:00-8:45 Optional private Lesson
(not included in workshop fee)
9:00-10:00 Group ATM
10:15-12:15 Group lecture/lessons
12:15-13:45 Lunch
13:45-15:15 Group lecture/lessons
15:15-16:00 Coffee – Closing Discussion

 


GETTING THERE

Click here for travelling directions to the:

Musik- und Singschule Heidelberg
Kirchstraße 2
69115 Heidelberg


ACCOMMODATION

 

LODGING

There are many hotels in Heidelberg – all easily available at Booking.com.

We also recommend the vast selection of beautiful places in Heidelberg on airbnb.
MEALS

There are many eateries within walking distance of the music school. Meal expenses are paid separately from tuition fees.


REGISTER

 

FEES & REGISTRATION

To register, please click on the approptiate link in the table below. You will be sent the information package well before the workshop. For any other questions, please contact Sophia Cholich by sending her an email.

Active participation (two 45-minute individual lessons plus participation in all group activities):
€280 (€190 Pupils/Students). Maximum 9 active participants.

Passive participation (participation in all group activities, “mini-coaching session” during the lecture-seminars):
€145 (€100 Pupils/Students) Maximum 5 passive participants.

Payment prices are in US dollars due to regulations of our payment partner, 2CheckOut.com.

Um sich anzumelden, klicken Sie bitte auf den entsprechenden Link in der Tabelle unten. Sie werden das Informationspaket lange vor dem Workshop erhalten. Für andere Fragen, wenden Sie sich bitte an Sophia Cholich
E-Mail
.

Aktive Teilnahme: € 280.- (€ 190.-Schüler/Studenten). Maximal 9 aktive Teilnehmer.

Jeder aktive Teilnehmer erhält zwei 45 minütige öffentliche Unterrichtsstunde bei Prof. Fraser. Zusätzlich erhlten alle teilnehmer im Verlauf der Gruppenstunden “Mini-coaching sessions”

Passive Teilnahme: € 145.-(€ 100.-) Maximal 5 passive Teilnehmer.

Die Zahlungspreise sind in US-Dollar aufgrund der Bestimmungen unseres Zahlungspartners 2CheckOut.com.

 

For more information in German please visit Alan Fraser Institute Info

 

Participation Regular Student
Active participation
Aktive Teilnahme
$341 $232
Passive participation
Passive Teilnahme
$180 $125

INFORMATION FORM

After registration, please return here to fill out this detailed participant information form.


CONTACT

 

ABOUT US – CONTACT

ALAN FRASER

Canadian pianist Alan Fraser gives master classes and recitals worldwide and conducts ongoing research and refinement on the ideas put forth in his three books, The Craft of Piano Playing (also in DVD), Honing the Pianistic Self-Image, and All Thumbs: Well-Coordinated Piano Technique. He is at work on several new volumes. Visit here for more on Alan Fraser.

If you have concerns or questions about your participation in the institute and would like to address them directly to Alan Fraser, contact him at Contact Alan Fraser.

 


 

 

AlanFraserPortrait4-180x180

Über Alan Fraser:

Alan Fraser ist ausgebildeter Pianist, Klavierpädagoge und Feldenkrais-Lehrer und hat aus der Feldenkrais-Methode und seinem pianistischen Wissen sich intensiv mit den Fragen rund um eine funktionsgerechte Klaviertechnik beschäftigt. Diese beruht nach seinen Aussagen  darauf, durch die Schulung der eigenen Körperwahrnehmung die Beweglichkeit des Körpers zu verbessern. hat einen neuen Zugang zur Klaviertechnik entwickelt, der auf der natürlichen Disposition und Funktionsweise der menschlichen Hand basiert. Dies kann jedem Pianisten (Profi oder Laien) dazu verhelfen, mit viel mehr Leichtigkeit auch über einen längeren Zeitraum täglich zu üben und die musikalischen Ideen, die er im Kopf hat, auch technisch umzusetzen.

Fraser hat sich besonders mit dem Knochenaufbau der Hand auseinandergesetzt. Indem man lernt, die Struktur der Knochen und ihrer Verbindungen untereinander zu spüren, wird ein Klavierspiel möglich, das sehr viel weniger Kraft erfordert und um vieles effizienter funktioniert. Das Interessante an Frasers Technik ist, dass sie „gefühlt“ werden muss, um wirklich zu wirken: der Pianist ist aufgefordert, seine eigene Körperintelligenz zu Hilfe zu nehmen, um sie anzuwenden.

Sein Buch The Craft of Piano Technique (Die Kunst, Klavier zu spielen) und die dazugehörige DVD zeigen diesen neuen Zugang im Detail. Zahlreiche Übungen dienen dazu, ein besseres Gefühl für die Bedeutung und Funktionsweise des skelletalen Aufbaus zu bekommen – mit dem Ergebnis eines größeren Klangfarbenreichtums und einer überzeugenderen Virtuosität. Gleichzeitig wird durch diese Übungen einer Überbeanspruchung und Schädigung der Hand vorgebeugt.

Die Folge: es gelingt leichter, neue technische Herausforderungen zu meistern, weil man die übergeordnete Bewegungsweise des Skeletts erforscht hat und nun auch in neuen Stücken schnell anwenden kann; zum anderen wird der Körper durch diese Übemethode mehr zum Partner des Pianisten. Dadurch, dass ich meinen Körper besser kenne, kann ich meine musikalischen Ideen präziser umsetzen. Das Klavierspiel wird dadurch persönlicher; ein eigener, unverwechselbarer Stil entwickelt sich.

Wer jetzt denkt, das sei nur für Profis von Interesse, der irrt sich: eine Klaviertechnik wie die von Alan Fraser erspart dem Anfänger viele Umwege. Indem ich meinen Körper besser wahrnehmen lerne, kann ich ihn besser gebrauchen. Verspannungen, die manchmal durch eine verkrampfte Körperhaltung entstehen, kann damit von vornherein entgegen gewirkt werden.

 

 Hier der link zur Kursbeschreibung auf Alan Frasers homepage

Canadian pianist ALAN FRASER

has created a new approach to piano technique that accesses the innate structure and function of the human hand to replace tension and over-relaxation with effective hand activation. His book and DVD “The Craft of Piano Playing” presents this new approach in detail, with an extensive series of exercise to align one’s skeleton, enrich one’s sound, increase virtuosity, and eliminate the danger of injury before it ever arises. The main thrust of this first work is to build up the hand’s structure and discover its functionality – teaching it how to better “stand” and “walk.”
His second book, “Honing The Pianistic Self-Image: Skeletal-Based Piano Technique” takes the ideas of Craft of Piano even further, showing new ways to incorporate body mechanics into a piano technique that offers both virtuosity and power, both sensitivity and deeper emotional expression:
a technique that enriches instead of sterilizing musicianship. It moves the hand’s structure from a firm capability to a greater moveability – teaching how better to “run.”
Now “All Thumbs: Well-Coordinated Piano Technique” (“Two Left Hands” in the German
translation) goes even further into the potent relationship between thumb and hand, fleshing out the hidden inner structural potential for movement by returning to “crawling.”
Alan Fraser has combined his extensive concert and pedagogical experience, his early work with pioneer pianist and pedagogue Phil Cohen of Montreal, his long-standing collaboration with the virtuoso Kemal Gekich, and his professional training in the Feldenkrais Method to create his innovative approach now known as Craft of Piano Method, which serves to enrich the pianist’s kinesthetic self-image and educate the “pianistic reflexes”, activating as-yet untapped functions of the human piano playing mechanism. Fraser’s method provides a new way of perceiving and manipulating the skeleton of the pianist’s hand to produce improved digital dexterity and tonal variety, greater power without harshness, heightened sensitivity and discrimination without weakness. It shows how many of our common movement habits at the keyboard can become counterproductive, and provide a new way of manipulating the skeletal frame of the hand to produce astonishing sonic results from the instrument. Further exercises integrate this physical approach with musical and performance issues.
Designed to help both students who need remedial work in basic strength  at the keyboard and those seeking a new dimension of musical and  pianistic understanding, Craft of Piano Method suggests that improved  physical ability can free musical individuality to express itself more fully.  This approach to piano technique can also serve as an effective antidote for debilitating performance anxiety, increasing one’s emotional security by providing the physical and musical basis for it. By filling in a missing link between intention and physical execution, this book truly aims to advance the “craft of piano playing”.

ALAN FRASER

Canadian pianist Alan Fraser gives master classes and recitals worldwide and conducts ongoing research and refinement on the ideas put forth in his three books, The Craft of Piano Playing (also in DVD), Honing the Pianistic Self-Image, and All Thumbs: Well-Coordinated Piano Technique. He is at work on several new volumes. Visit here for more on Alan Fraser.

If you have concerns or questions about your participation in the institute and would like to address them directly to Alan Fraser, contact him at Contact Alan Fraser.

[events_show category=”4″]